Coevorden Hardenberg
Coevorden
Coevorden Hardenberg
Coevorden Hardenberg

Oud-leerling vertelt over succesvol ondernemen

Dit bericht is geplaatst op: 26 februari 2020

"Wees creatief en origineel", aldus Tijmen Venhorst in de les bedrijfseconomie op dinsdagmiddag 25 februari in klas 5 vwo.

Tijmen is oud-leerling en inmiddels succesvol ondernemer. De leerlingen krijgen de kans om Tijmen de hemd van het lijf te vragen over het ondernemerschap. Er worden driftig aantekeningen gemaakt. Deze input is heel bruikbaar voor hun opdracht: het schrijven van een bedrijfsplan voor een eigen bedrijf. De uitdaging daarbij is: hoe bereik je met beperkte middelen zoveel mogelijk winst. Tijmen weet hoe werkt: hun schoen met klompontwerp ging viral en de bestellingen stroomden binnen. Waarmee zullen de leerlingen hun economiedocent mevrouw Balstra verrassen?  

Over het vak bedrijfseconomie
Wat vroeger economie 2 (of handelswetenschappen) heette, veranderde in management & organisatie en is nu het vak bedrijfseconomie, ondernemerschap en financiële zelfredzaamheid, kortweg bedrijfseconomie.

Ondernemersideeën kunnen al op jonge leeftijd gaan groeien. Steeds meer jongeren beginnen bijvoorbeeld een webshop. Het aantal bedrijven is enorm gestegen. Naast school en onderwijs, kunnen ook ouders hierin een stimulans zijn voor hun kinderen. En dat gebeurt volop: jeugdige vloggers en dj’s veroveren de wereld en zijn rolmodellen. 

Deze leerlingen kiezen dan ook heel bewust voor het vak bedrijfseconomie op onze school. Ze kunnen hiermee werken aan hun ambities zelfstandig ondernemer te worden. 

Onderdeel van het vak is de praktische opdracht, en wie weet is deze de aanzet tot een succesvolle toekomst. Leerlingen mogen (fictief) hun eigen onderneming starten, ze doppen hun eigen boontjes en ze doen hun uiterste best om geld te verdienen. Ze starten met een groepje van drie leerlingen een (denkbeeldig) eigen bedrijf. De doelstelling is om met beperkte middelen zoveel mogelijk winst te maken. Ze bedenken een product en proberen dit te vermarkten. Het geheel wordt onderbouwd met een ondernemingsplan.

De aftrap voor deze praktische opdracht is ingezet met het bezoek van Tijmen. Hij is eigenaar van de webshop en schoenenwinkel McDaddy en kan als geen ander op inspirerende wijze een inkijkje geven in het (jonge) ondernemerschap.

De leerlingen stelden vragen over vestigingseisen, met welke regelgeving je te maken krijgt, welke promotieactiviteiten een ondernemer kan inzetten (hoe zorg je dat een consument jouw product kiest en niet dat van de concurrent) maar vooral wat het zo leuk maakt om ondernemer te zijn. Een mooie manier om inzicht te krijgen in wat een eigen bedrijf betekent en hoe je het verschil kunt maken. 

tijmen 1 (600 x 450).jpg

tijmen 2 (600 x 450).jpg

tijmen 3 (600 x 450).jpg

tijmen 4 (600 x 450).jpg